ymaawarszawa@kki.net.pl
YMAA Warszawa Strona główna serwisu
print

Rozciąganie szyji czyli rusz głową

radził Mariusz Sroczyński
Wysłuchała Małgorzata Kacperek
Zdjęcia: Jacek Banach
Artykuł ukazał się na łamach tygodnika : Gwiazdy Mówią

Któż z nas tego nie doświadczył: sztywność karku po ciężkim dniu, chroniczne napięcie, ból po źle przespanej nocy. Szyja narażona jest na wiele obciążeń: często trzymamy ją w niepoprawnych pozycjach, w karku odkłada się też napięcie psychiczne. A Chińczycy powiadają, że szyja to słup podtrzymujący niebo. Warto o nią zadbać. Mariusz Sroczyński: Przez szyję biegnie osiem z czternastu najważniejszych kanałów energetycznych. Ćwiczenia rozciągające odprężają mięśnie szyi, karku, twarzy. A to sprzyja dokrwieniu i dotlenieniu mózgu. Pomagają w bólach i sztywności karku, bólach głowy, skurczach mięśni, zmęczeniu psychicznym.

Chcesz zyskać świeżość i lekkość umysłu, pobudzić go do bardziej twórczej pracy? Mariusz: Natłok emocji i myśli powoduje, że w głowie gromadzi się zbyt wiele energii. Objawy mogą być różne: migreny, nerwice, gonitwa myśli. Rozciąganie udrażnia kanały energetyczne, energia może odpłynąć. Te proste ćwiczenia można wykonać wszędzie, nawet w autobusie. Sprawdziłam!

Na początek – rozgrzej się! Zrób krążenia głowy: 12 razy w jedną i w drugą stronę (niezbyt szybko, nie odchylaj głowy do tyłu), krążenia barków (w jedną i w drugą stronę). Na koniec rozmasuj mięśnie szyi i karku (2 minuty). Stań w niewielkim rozkroku.

Wyciąganie głowy w górę Naciskając dłońmi w dół, powoli wyciągaj głowę w górę, rozluźniając najpierw szyję małymi ruchami na boki. Nie podnoś brody do góry.
Skłon do przodu. Skłoń głowę do przodu, tak nisko, jak możesz.
Skłon w bok. Skłoń głowę w bok, w kierunku barku. Powtórz ruch w drugą stronę. Możesz pomóc sobie ręką.
Skłon, obrót, spojrzenie w górę Skłoń głowę w przód i przekręć w bok, jakbyś chciał/a spojrzeć do góry. Powtórz ruch w druga stronę.
Skręt w bok. Skręć głowę w bok i spójrz daleko za siebie.

Uwagi:

  • utrzymuj każdą pozycję przez 30-60 sekund, powtórz ćwiczenie 3-6 razy (ćwiczenia: 3, 4, 5 na każdą stronę)
  • wszystkie ćwiczenia możesz wykonać również w pozycji siedzącej, pamiętaj wówczas o tym, by zachować prosty kręgosłup
  • w trakcie ćwiczeń nie unoś barków ani nie pochylaj tułowia do przodu
  • w każdym ćwiczeniu możesz przytrzymać głowę ręka (zob. zdjęcie 3 i 5), ale – uwaga! – nie naciskaj na siłę i nie oporuj
  • przerwij ćwiczenie, jeśli pojawi się niepokojący ból

Ważne wskazówki

  • Rozgrzej się! - Rozciąganie może być rozgrzewką przed uprawianiem sportów, ale nie można się rozciągać bez rozgrzewki. Najprostsza: krążenie stawem który chcemy rozciągnąć – ok. 3-5 min, szybszy spacer, jazda na rowerze a nawet rozgrzewająca kąpiel.
  • Zadbaj o warunki! - Luźny strój, odpowiednia ilość czasu (żeby nikt ci nie przeszkadzał), przewietrzony pokój. Nie powinno być zbyt zimno, bo wtedy ciało się spina i sztywnieje. Trudno jest się rozciągać rano, bo ciało jest sztywne po nocy, ale efekty są większe. Na początek zacznij się rozciągać wieczorami.
  • Zachowaj umiar! - Nie rozciągaj się zbyt często. Ciało potrzebuje czasu na regenerację (min. 48 godz.). Optymalny trening: 2- 3 razy w tygodniu po 30-45 min.
  • Odpocznij! - Rozciąganie możemy traktować jako odpoczynek po wyczerpującej pracy, nieprzespanej nocy, po siłowni. Ale pamiętaj, by po rozciąganiu pozostać przez jakiś czas w stanie odprężenia (weź ciepłą kąpiel, napij się herbaty itp.).

Jak się rozciągać - metoda:

  • daną pozycję doprowadź do maksimum, które jesteś w stanie utrzymać bez wysiłku i bezboleśnie
  • w tej pozycji postaraj się rozluźnić, zwłaszcza to miejsce, które jest naciągane
  • utrzymaj ją przez 1, maksimum 2 minuty
  • oddychaj głęboko (powstrzymywanie oddechu spina ciało!)
  • możesz stopniowo pogłębić pozycję, ale jeśli pojawi się opór nie przełamuj go na siłę
  • obserwuj ciało (ruch wykonywany świadomie przynosi o wiele głębsze efekty i zapewnia bezpieczeństwo ćwiczenia!)
  • odpocznij przez minutę i powtórz ćwiczenie, maksimum 3 razy
  • z każdej pozycji wychodź łagodnie, rozmasuj bolące miejsce
  • ani przed, ani w trakcie, ani po rozciąganiu nie wykonuj żadnych gwałtownych ruchów!!!

Zastosuj się do wszystkich wskazówek podanych w przewodniku. Jakąkolwiek odpowiedzialność za ćwiczenia ponosi osoba ćwicząca. Nie rozciągaj się samodzielnie, jeśli:

  • cierpisz na poważne choroby
  • masz schorzenia kręgosłupa
  • urazy po wypadkach
  • zwyrodnienia

 
do gory


Zobacz inne materiały o podobnej treści :


Zobacz inne materiały tego autora :
  • Kaligrafia - Qi na kawałku papieru ??? 06/2006
  • Sztuka podstępu - samoobrona dla kobiet ??? 06/2006
  • Sposób na długowieczność odc. I
  • Uruchom moc bioder - Rozciąganie
  • Zadbaj o podstawę życia - Rozciąganie
  • Zadbaj o mocne fundamenty
  • Pokonaj syndrom pilota i myszy
  • Rozciąganie szyji czyli rusz głową


  • Oceń ten materiał
     
    .:all rights reserved YMAA Warszawa © 2004-2009:.